Türkiye lojistikte kriz yaşadığı İran’ı by-pass ediyor. Orta Asya’ya ulaşmak için kullandığı İran yolunu Azerbaycan üzerine taşıyacak olan proje 2015’in ilk çeyreğinde hayata geçiyor. 2 Ro-Ro ve 2 feribot ile Hazar’ı geçecek olan Türk tırları senede 30 bin taşıma yapacak.
İran ile Türkiye arasında yaşanan lojistik krizine Hazar geçişi' çare olacak.
Star'dan Kaan Zenginli'nin haberine göre iki ülke arasında geçiş ücretlerindeki restleşme sonrası İran'ın 'Türk tırlarına yakıt satmayacağız' açıklamasının ardından Türkiye yönünü Azerbaycan'a çevirdi. Türk tırları, 2015'in ilk çeyreğinden itibaren Türki Cumhuriyetler'e Azerbaycan üzerinden ulaşabilecek.
Uluslararası Nakliyeciler Derneği (UND) Başkanı Fatih Şener Azerbaycan ve Türkmenler ile yaptıkları işbirliği sonucu, İran üzerindeki tüm trafiğin 2015 yılının başında Azerbaycan-Hazar ve Türkmenistan güzergahına taşınacağını söyledi. Şener "Geçen hafta Azerbaycan tarafı ile görüştük. Hazar denizi üzerinden Türki Cumhuriyetlere ulaştım ile ilgili bir güzergah belirledik. Bize 2 Ro-Ro ve 2 Feribot ayarladılar. Yıllık 30 bin taşıma kapasitesine sahip bir güzergah bu. 2015'in ilk çeyreğinde tüm İran trafiğini buraya taşıyacağız. Fiyat olarak da İran'dan daha uygun hale gelmiş olacak" dedi.
BİZ DE TÜRKMEN YAKITI ALIRIZ
"İran'ın yaptığı uygulamanın dünyada bir örneği daha yok" diyen Şener, bu uygulamanın aslında yasal boyutu dışında Türk şirketlerine bir sıkıntı yaşatmayacağını belirtti. Şener şunları söyledi: "Aslında İran'ın almış olduğu bu karar bizi pek etkilemiyor. Hatta bir yandan işimize de geliyor. İran'ın bize akaryakıt satmaması durumunda, kamyon depolarına mühür basıyor. Bu durumda biz de akaryakıtımızı Türkmenistan'dan almak durumunda kalıyoruz. Bize akaryakıt satmaması demek litre başına 2 dolardan, tır başına 1.100 doları İran'a ödemememiz demek oluyor. Türkmenistan'da akaryakıt litresi 0.14 cent iken, İran'da 18 cent" dedi.
AKARYAKIT KAÇIRIYORLAR
İranlılar'ın Türkiye üzerinden akaryakıt kaçakçılığı yaptığını da söyleyen Şener yöntemi şöyle anlattı: "Biz bunu tespit ettik. İran'dan çıkıp Tiflis'e gidecek olan bir tır; Tahran-Bakü-Tiflis hattı üzerinden gittiğinde 1.100 kilometre yol yapıyor. Ancak İran tırı Gürbulak'tan girip Türkiye üzerinden Tiflis'e gittiğinde 1.790 kilometre yol yapıyor. Neden uzun yol Türkiye'yi tercih ediyor. Çünkü ucuz akaryakıt getirip Türkiye'de satıyor. Sonra Tiflis'e gidiyor, oradan da litresi 1 dolara akaryakıt alıp yeniden Türkiye'de satıyor. Bu sayede bir tır 2 bin doları cebine koyup Tahran'a dönüyor."
TAVUKLU PİLAV DA UCUZ, FARK MI ÖDEYELİM!
UND İcra Kurulu Başkanı Fatih Şener, İran Karayolları Transit ve Sınır Geçişleri Genel Müdürü Muhammed Cevad Atriçyan'ın Türkiye'nin mütekabiliyet uygulamasını 'haksızlık' olarak değerlendirip Türk tırlarına İran içerisinde yakıt satışını durdurabileceklerini açıklamasına tepki gösterdi. Şener "Yapılan açıklama anlamsızdır. Biz onlara yakıt fiyat farkı alamayacaklarını, alacaklarsa Türkiye'nin de aynı farkı alacağını söylüyoruz. İran lokantalarında Tavuklu pilav da ucuz, ona da fark mı ödeyeceğiz" dedi. Şener Türk tırlarının İran'dan almadığı yakıtın fiyat farkını ödemesinin anlamsız olduğunu söyledi.
KAYNAK: Star gazete
0 Yorumlar